Try tha Blaackmaan! - Reisverslag uit Abetifi, Ghana van Freke (en Linda!) Evers (van den Brink) - WaarBenJij.nu Try tha Blaackmaan! - Reisverslag uit Abetifi, Ghana van Freke (en Linda!) Evers (van den Brink) - WaarBenJij.nu

Try tha Blaackmaan!

Door: Freke en Linda

Blijf op de hoogte en volg Freke (en Linda!)

25 Oktober 2006 | Ghana, Abetifi

En hier weer een up-date van ons Uburuni's...

Vorig weekend hebben we een tripje gemaakt naar het het Bobiri Forest Reserve. Een natuurreservaat waar jarenlang onderzoek plaatsvond naar de verscheidene tropische bomen, vlinders en andere flora en fauna.
Na een wandeling van drie kwartier door de brandende zon, kwamen we zwetend aan bij een guesthouse midden in het regenwoud. In tegenstelling tot de drukte en chaos die we kenden uit steden en dorpen bevonden we ons nu temidden van enkel natuurgeluiden. Ook mensen waren er praktisch niet; op de aanwezigheid van twee personeelsleden na, bleken we de enige te zijn.
We besloten twee keer een wandeling te doen, de eerste op zaterdag, de tweede zondag. We werden voorgesteld aan onze gids Manuel, die ons voorging met zijn kapmes waarmee hij een weg door het dichtbegroeide woud sloeg. Hij vertelde over de vele tropische bomen die vrijwel allemaal ergens voor gebruikt worden, van medicijnen tot kleding. Ook hebben we kunnen zien hoe palmolie uit een palmboom wordt afgetapt. We maakten kennis met Mozes die ons enthousiast een demonstratie gaf. Op blote voeten klom hij vliegensvlug langs een bamboestengel de boom in. In de kruin van de boom tapte hij twee jerrycans palmolie af. Naderhand mochten wij hiervan wat proeven. Het smaakte een beetje naar mousserende witte wijn. We vonden het niet heel lekker maar om hem te bedanken en hem een plezier te doen kochten we een flesje.

Afgelopen dinsdag zijn we samen met Eric, een medewerker van AMO, naar Kumasi vertrokken. Daar bezochten we in twee dagen negen verschillende scholen om AMO en de leermiddelen te promoten. Met een namenlijst van scholen, een tas leermiddelen en een laptop met eenvoudige powerpointpresenatie gingen we op pad. In korte tijd lieten we ons door een taxi op zoveel mogelijk scholen afzetten. Omdat we deze onaangekondigd bezochten waren we enigszins sceptisch; in Nederland maak je eerst een afspraak voordat er überhaupt naar je verhaal wordt geluisterd. Daarentegen werden we hier nu op iedere school hartelijk ontvangen en werd er uitvoerig de tijd genomen om naar onze 'missie' te luisteren. Uiteraard bleek ook nu weer de komst van twee blanken erg interessant. Zo werden we op een van de scholen min of meer toegezongen door een hele groep kinderen (Uburuni!) en moesten we ons echt een weg banen door deze groep om naar binnen te komen. Iets waar we ter plekke verlegen van werden. Maar ook in de gesprekken met directeuren en docenten bleken wij soms net even iets interessanter dan de leermiddelen...Toch waren de reacties op AMO en de leermiddelen over het algemeen erg enthousiast. Met alle scholen zullen we over een week opnieuw contact zoeken, waaruit zal blijken of we ook daadwerkelijk orders hebben binnengehaald.
Deze dagen hadden we ook nog de tijd om de toerist uit te hangen en Kumasi te verkennen. We bezochten het nationaal cultureel museum en waagden ons op de grootste markt van West-Afrika. Met name dit laatste was een hele happening: op 12 hectare grondgebied verkopen 10.000 handelaren, op elkaar gepakt en temidden van de grootste chaos ooit gezien, de meest uiteenlopende waar. Kleding, groente, vis en onbestendige stukken vlees (een paradijs voor zwermen vliegen): het leverde een lucht en aanblik op die ons in een klap de eetlust ontnam.
En aangezien we allebei een richtingsgevoel van niks hebben presteerden we het om in deze twee dagen minstens tien keer te verdwalen. Maar goed, daar zijn we vrouwen voor, de stad Kumasi hebben we zo in ieder geval wel uitvoerig gezien...

Ow ja, het vermelden ook nog wel even waard: de eerste huwelijksaanzoeken zijn binnen..! Zomaar op straat kreeg Freke bijvoorbeeld een aanzoek van een dikke midden-veertiger. Die vond dat ze het maar eens met een neger moest proberen. Onder het mom “Try tha blackmaan!” deed hij haar zijn aanzoek...

Tot slot willen we nog even kwijt dat we het ontzettend leuk en lief vinden om de berichtjes te lezen die jullie op deze weblog achterlaten. Doet ons goed, echt te gek!

• 25 Oktober 2006 - 10:23

Carolien:

Klinkt allemaal weer goed, geen heimwee dus. Jullie zullen straks in Nederland wel weer heimwee krijgen naar Afrika. Mooie plaatjes weer, vooral die van "lief". Geweldige foto. Tot schrijfs Carolien

• 25 Oktober 2006 - 12:35

Pielemans:

wat een mooie verhalen zeg! ik hoop dat je veel orders binnen krijgt en dat je je doel bereikt lieve freke! kun je wel genoeg genieten van het land? het lijkt wel of jullie alleen maar aan het werk zijn?! nou mooie witte meid veel plezier en succes heel veel liefs kus mus

• 25 Oktober 2006 - 14:21

Lenie Evers:

hoi Linda en Freke

Al jullie verhalen en foto's lees en bekijk ik met veel plezier. Wat een leuke boompjes staan daar zeg! Sommige belevenissen doen mij wel denken aan mijn reis naar Indonesië waar ik jullie al eens over geschreven heb. Maar jullie reis is verder wel heel bijzonder. Kunnen jullie het eten daar wel goed verdragen? Zo'n fruitontbijtje ziet er wel erg lekker uit. Ik ga nu ook maar gelijk fruit pakken. Ik krijg trek bij het zien van die foto.

nou meiden, veel succes daar en als er getrouwd gaat worden hoor ik dat graag! (ha, ha, ha,)

Lenie

• 25 Oktober 2006 - 15:28

Iris Eilering:

Ha die Freekje, erg leuk om die verhalen over jullie belevenissen te lezen. Alleen jammer dat je er soms zolang op moet wachten voor het volgende verhaal, maar jullie zullen het wel druk hebben. Succes met de mannen van je af houden, hihi, en natuurlijk je project. groetjes Iris

• 25 Oktober 2006 - 15:31

Nans:

Jeeyje wat te gek allemaal weer zeg!!! In welke taal leggen jullie alles uit dan? Ook gaaf dat jullie buiten Abetifi nog veel steden enzo bezoeken....whhahahahaa...gewoon kei gaaf!!!
    Nah tot snel weer!!
    Kus nans

• 25 Oktober 2006 - 17:35

Eka:

Hoi meiden,
    Wat een verhalen weer en wat een ervaringen. Erg leuk om die te lezen!
    Kennen jullie soms ook een meneer Ferwerda? Die zou ook in Abetifi op het trainingscentrum werken.
    Zijn schoonzus (onze predikante) hoorde mij over Ghana praten en al pratende kwamen wij er achter dat jullie wel eens in het zelfde dorp zouden kunnen zitten en elkaar als uburuni's misschien wel hebben ontmoet.
    Ben benieuwd.
    Wij gaan overmorgen op vakantie naar Kenia dus moeten we jullie berichtjes even missen.
    Maar misschien lezen we daarna wel weer heel veel nieuwe verhalen.
    Nog veel plezier en hou je taai!!
    Eka

• 25 Oktober 2006 - 18:17

Djoeke:

Hey grote zus,
    Heerlijk om te horen dat het allemaal goed gaat daar! Hier is verder alles wel prima.. Het wordt al herfst, dat is erg jammer maar wel te verwachten halverwege oktober. Hier in Utrecht loopt verder alles op rolletjes, studie gaat lekker, binnenkort eerste tentamens! Dit weekend ga ik naar Grun, naar een concert van Gabriel Rios, erg veel zin in!
    Nou meis, ik hoor wel weer van je!
    Dikke kus, je zusje

• 25 Oktober 2006 - 19:25

Agnes:

Hee lieverds!
    Wooooh, die boom is echt groot! Die ken ik alleen van de verhalen en televisie en jullie mogen je daar onder gewoon echt Klein duimpje voelen. :-D
    Haha Freek, je kán dus nog steeds met een neger trouwen. Hoeveel bood ie? Duuzend koeien? ;-)
    Wat fijn dat jullie zo goed worden ontvangen en wat heerlijk dat je zonder afspraak de scholen kan bezoeken. Lijkt me ergens best wel een verademing.
    Mooie foto's weer. "Lief" is inderdaad lied en heeft een hoog worldpress (en wereldwinkel) gehalte, hihi.
    Hier in Hollanda gaat het welletjes. De verlichting hangt weer in de Kanaalstraat en ik ben heerlijk pepernoten aan het eten. Eigenlijk te walgelijk voor woorden om dat al in oktober, maar goed, daar ben je Nederlander voor. Nie waar?
    En daarnaast regent het nu ook zo hard dat ik m'n verdriet hierover wel even weg mag eten. Excuses alom.
    Ik zeg "don't try tha blackmaan!" ;-)
    Geniet'n he mien wichten! (ben weer veel in Emmen geweest, 't is meteen te merken)
    Hele dikke kus,
    Agnes

• 25 Oktober 2006 - 21:12

Annemarike:

Hoi Freke,
    Wat een belevenissen! Klinkt weer helemaal geweldig,heel nuttig lijkt mij en ook nog een beetje voor toerist spelen tegelijkertijd. Gelijk trouwen lijkt me een beetje overdreven maar nu je er toch bent misschien leuk voor de verhalen voor ons thuis om toch eens een Blackman te proberen...?

• 25 Oktober 2006 - 23:10

Gea:

Wat een fantastische foto's. Wel jammer dat je de blackmaan niet hebt 'genomen' (op de foto dan).
    We misten je op het familie weekeinde Freke. Kreyte was er ook niet bij omdat hij een dubbele afspraak had gepland. Zat ook in het buitenland (Belgie!!) Heb niets gehoord over een witwijf met aanbiedingen. Maar waarschijnlijk doet hij daar geen mededelingen over. Wij hadden het in ieder geval heel gezellig in Drenthe. Hopenlijk zijn we er volgend jaar weer allemaal bij.
    Werk ze, geniet ze en heb het goed allebei.
    Liefs van ons.

• 26 Oktober 2006 - 06:51

Jessica Heutink:

Hey meiden,
    Vol enthousiasme lees ik jullie verhalen. Wat een geweldige tijd beleven jullie daar. Super ervaring! Jullie zijn geintroduceerd in onze 'Heutink Actueel'. we blijven jullie met plezier volgen. Groeten uit het Twentse Rijssen

• 26 Oktober 2006 - 11:01

Rianne:

Yo Freky-ianaJones & co, Nice dat jullie tijdens je verblijf nog allemaal andere spannende dingetjes kunnen doen!! Nog geen voedselvergiftingen ed. opgelopen? B careful! Hier in Utrecht is het bijzonder zonnig vandaag, fijn temperatuurtje, de klok bengelt zijn sinterklaas kapoentje, het vertrouwde koffiewalmpje van Douwe E. en as usual genoeg verkeer hier aan de spinozaroad!
    Het leven gaat gewoon door hierrr.. Dus geniet er nog maar even van daar, voor je het weet ben je weer terug!!

Byeee, grtz je bovenbuuf

• 26 Oktober 2006 - 13:31

Wennos:

Hey Linnos,

Hier een berichtje van je nichtje.

Woho te sen?????

Ik zat net ff op je site te snuffelen, ziet er echt leuk uit zeg.
    ik las dat je naar een natuurreservaat bent geweest. wijs zeg, mooie foto's hebben jullie gemaakt. vooral die foto waar jij bij die mega grote boom staat die is echt gaaf.

Ik las ook dat je naar 9 verschillende scholen bent geweest. en dat je net de koningin leek.
    En wat een schattige kindjes op die foto's, kan je er niet een voor me adopteren,haha

Met me huissie gaat het goed, schiet al aardig op. ik stuur je binnenkort een mailtje, dan kan ik er wat uitgebreider over vertellen.

Heel veel plezier daar.
    Geniet er van.

Groetjes van Riet,Gerard,Jeroen,Mark en mij Natuurlijk

• 26 Oktober 2006 - 13:56

Ralph:

heeej kippie.hier een berichtje vanuit je eigen kamertje (staat er nog steeds)Wow al die toffe verhalen, echt te gek!En hoe kan je een aanzoek van 'tha blackman' nou weerstaan?spreek je snel weer es via msn! stay safe,x

• 26 Oktober 2006 - 19:42

Maria:

Wat een geweldige ervaring voor jullie!!Leuk te lezen dat alles goed gaat daar.Goshh... stiekum ben ik een beetje jaloers hoor.. had graag meegegaan als "privé-fotograaf" ;)
    Wens jullie nog héél veel mooie momenten toe..
    Groetjes Maria

• 27 Oktober 2006 - 18:01

Bep Van Ginke.l:

Hoi Linda Jullie maken heel wat mee zeg. Wat een leuke foto's hebben jullie weer gemaakt. Spreken jullie de taal al een beetje? Nog veel plezier daar en de groeten van ons allemaal.

• 28 Oktober 2006 - 13:28

Karin (de Deel):

Hallo meiden,

Wat een wijs verslag! Als ik vijftien jaar jonger was (en stoerder, want eerlijk, ik zou dit niet aan durven) dan zou ik jullie wel achterna willen gaan! Wat een heerlijke ervaring moet dit voor jullie zijn! Geniet nog van alle spannende dingen (misschien nog meer aanzoeken, Linda?)en veel succes met jullie scholen.
    Veel groeten van Karin

• 29 Oktober 2006 - 12:26

Martin En Joke:

Hoi Freke,
    We lezen/ bekijken met heel veel plezier jullie berichten/foto's. Geweldig dat jullie ook nog tijd hebben voor cultuur en natuur. We zijn benieuwd of jullie inmiddels al wat orders binnen hebben.
    Veel plezier verder en geniet van alle indrukken!

• 31 Oktober 2006 - 09:15

Machteld:

Hoi lieve meiden!!
    Wat goed om jullie verhalen te volgen!!En Bobiri is echt mooi he?Grappig de foto van jullie ontbijt....wij hebben daar ons middageten zitten nuttigen op precies dezelfde plek en stoelen!!Prachtig!
    Veel plezier en groetjes aan mijn vrienden in Abetifi!
    Liefs Machteld

• 16 November 2006 - 12:22

Elroy:

Hey meiden,

te gek die verhalen... heul gaaf... ik hop wat tussen deze waarbenjij en denise in het noorden van noorwegen. En hier hangen we kwa klimaat er mooi tussenin...

Geniet...