Chauffeur met grootheidswaanzin... - Reisverslag uit Abetifi, Ghana van Freke (en Linda!) Evers (van den Brink) - WaarBenJij.nu Chauffeur met grootheidswaanzin... - Reisverslag uit Abetifi, Ghana van Freke (en Linda!) Evers (van den Brink) - WaarBenJij.nu

Chauffeur met grootheidswaanzin...

Door: Freke en Linda

Blijf op de hoogte en volg Freke (en Linda!)

01 November 2006 | Ghana, Abetifi

Vorige week woensdag bezochten we een dichtbijgelegen basisschool om foto's te maken voor de folder die we aan het ontwikkelen zijn. We wilden foto's van kinderen die spelen/werken met de leermiddelen van AMO. Dit leverde een heleboel hele schattige plaatjes op, waardoor we het voor onszelf erg moeilijk maakten om een keuze te maken voor de definitieve folderfoto's.
De volgende dag kwam er een groep Nederlanders langs in Abetifi. Een Nederlandse basisschooldirecteur kwam een cheque overhandigen aan AMO, als gevolg van een inzamelingsactie bij hem op school. De Nederlanders kregen een rondleiding door de werkplaats van AMO en bleven tot na de lunch. Het viel ons op dat we al veel over Ghana en de Ghanese cultuur wisten te vertellen. We zijn inmiddels echt al een beetje ingeburgerd.
Vrijdagavond nam Kwaku (onze AMO-collega) ons mee naar een Ghanese danceparty. Om daar te komen had hij een taxi voor ons geregeld. We gingen in totaal met z'n zevenen, de taxichauffeur erbij maakte acht. Deze taxichauffeur leed duidelijk aan een ernstige vorm van grootheidswaanzin, want hij dacht dat we met z'n achten in zijn kleine 'deawoo-model-fiat-panda' zouden passen. Maar goed, we gingen mee in zijn fantasie, en zowaar: het paste! Met z'n vieren achterin en jawel, ook met z'n vieren voorin! Achterin met z'n drieën naast elkaar en één op schoot. Voorin hing de chauffeur met z'n linkerarm uit het raam en met z'n rechter stuurde hij. Naast hem zat Isaac op de versnellingspook en daarnaast zat Sammy bij Kwaku op schoot, die daardoor aan de rechterkant half uit het raam hing. En dan zou je verwachten dat de taxichauffeur het rustig aan deed, maar helaas... Na een misselijkmakende rit van ongeveer een kwartier, klonk er een zucht van verlichting toen we allemaal de taxi uitrolden.
Kwaku verzekerde ons van te voren dat hij, samen met zijn vrienden, ons zou beschermen tegen opdringerige Ghanese mannen.
De danceparty vond plaats op een binnenplaats van een hotel, in de open lucht. Maar ondanks dat was het toch erg zweterig. Eén aanblik op dit feest liet al zien dat we ons in een totaal andere cultuur bevonden. Iedereen, zowel de vrouwen als de mannen, stond vol overgave en zonder gêne uit zijn dak te gaan. De Ghanese mannen (maar zelfs ook de vrouwen!) vonden ons reuze interessant, aan aandacht dus geen gebrek deze avond... Maar gelukkig hield Kwaku zich aan zijn woord en als de mannen iets te opdringerig werden, dan 'danste' hij ze even voor ons aan de kant. Wat een avond!
Zaterdag vertrokken we voor een weekendtripje naar Akosombo. Dit is de plaats die ontstaan is doordat de werknemers aan de Akosombodam zich daar vestigden. De Akosombodam sluit het grootste kunstmatig aangelegde meer van de wereld, het Voltameer, af van de zee. Deze dam voorziet heel Ghana en delen van Togo, Benin en Burkina Faso van stroom. Om de dam te bezichtigen legden we een reis van 6,5 uur af door een prachtig groen landschap. Zondagochtend bekeken we de dam en de prachtige omgeving.
Daarna vertrokken we voor twee dagen naar de hoofdstad Accra, waar we: door een storing pas na twee dagen geld op konden nemen, een bezoek brachten aan een uit de toon vallende Westerse supermarkt met de grootste flatscreen tv's ooit gezien en weer talloze nieuwe vriendjes maakten, zie foto's...

• 01 November 2006 - 10:50

Machteld:

Leuk meiden!!Weer een hele boel nieuwe ervaringen! Best warm toch...dansen in Mpreaso in het hotel...als is het buiten!!
    Groetjes en liefs!!

• 01 November 2006 - 11:25

Lissu:

Heeey!! Wat een leuk verhaal weer! Heb je daar (op de danceparty)wijntjes kunnen drinken Freek ;)? iig lekker gedanst, jéé! Super leuke foto's ook, nieuwe kerel aan de haak geslagen zie ik ;) ??!! Hihi Anyway, ziet er goed uit het werk dat jullie daar verrichten! Dat kindje op die foto vond t idd (dat educatieve speeltje) wel interessant! Hoe zijn die reacties van de scholen daar eigenlijk? Staan de leraren er heel open voor? Of is het even wennen? Bij hoeveel scholen doen jullie dit project eigenlijk? Lekker veel vragen...maar goed, ben er wel nieuwsgierig naar! Keep up the good work en geniet! Miss you onwijs! Dikke kus, lisa

• 01 November 2006 - 14:52

Paulien:

Hey hallo,

Wat een avondtuur zo met zijn achten in een autootje. Het lijkt me wel leuk om in een andere cultuur eens een avondje te gaan stoppen.
    Leuk om de foto's te zien. De kinderen zien er wel schattig uit.
    Veel plezier nog!

• 01 November 2006 - 15:49

Theo:

De herfst is nu echt begonnen in Utrecht.
    Er zijn presentaties op school and all that stuff.
    Een jaar geleden zaten jullie er zelf nog midden in.
    Sfeervolle impressies,mooie
    foto's.
    Realiseer je dat veel werk
    van jullie pas op langere
    termijn rendeert.
    Alles op zijn tijd,maar dit
    lijkt me boeiender dan
    de theaterzaal.
    Het allerbeste voor jullie.
    Theo

• 01 November 2006 - 15:58

Agnes:

Haha, ik moet zo lachen om jullie verhalen! En de foto's... :-) Onno zal wel jaloers zijn Lin, hihi. Niet alleen op de dansvloer sjansen maar zelfs op de veranda (o.i.d.).
    Zijn jullie nog niet geterrorisseerd met het listige spinnetje Anansi? Of volgens mij in het Ghanees Kwaku Anansi. Ik zag namelijk al wel een spin geschilderd geloof ik op één van de foto's en moest toen ineens aan Anansi denken. Zijn mooie verhalen!
    OH, ik ben benieuwd naar die danceparty joh! Gezellig ziet het er iig wel uit. Wij Hollanders kunnen geloof ik nog veel van hun kontedansen leren. Doe ervaring op zou ik zeggen kunnen jullie 't bij terugkomst mij leren :-)
    Ik ben deze week aan het autorijden. Jaja, Agnes giet veur d'r riebewies. :-S 't was vandaag m'n derde dag (van de 5), maar ik heb het nog lang niet onder de spreekwoordelijke knie hoor. Fff..naja, we zullen zien.
    Ik ga hardlopen, in de wind, en regen, en kou (3,5 graden!!!aaahh!!) en straks een heerlijke kop thee.
    Dames, ik hoop snel weer mooie verhalen te lezen~!
    Liefs xx

• 03 November 2006 - 11:02

Janinka:

Dat klinkt allemal erg leuk en spannend zeg. Moet vast super tof zijn om ook het land zo beetje te bezoeken en ontdekken! Geniet ervan! Freek, kan je nog wat van leren van die drive skills, om hier in Nederland dan over te dragen. Soort van cultuur verrijking inbrengen... Take care, liefs Janinka

• 05 November 2006 - 11:32

Lenie Evers:

Dag meiden,

Het is weer erg leuk jullie verhalen en ook de foto's. Vooral waar jullie op staan met een zwarte man. Ik zoek nog een leuk peper en zout stelletje. Ik krijg ineens een idee. Bedankt!

Veel succes verder daar!

• 06 November 2006 - 22:10

Sof:

Ben nu toch eindelijk eens gaan kijken op de waarbenjij... Vettige shit dames, ik zie dat jullie je prima vermaken daarzo (en natuurlijk ook nog nuttige dingen ondernemen) Wat is het toch een mooi continent hè, dat Afrika. Pas goed op elkaar, dikke kus vanuit het snertweerige Utrecht. (oh, en meeeeeer foto's!)

• 07 November 2006 - 11:37

Truus:

klinkt erg gezellig en inderdaad leuke foto's. wel super zo'n reis. veel plezier

• 07 November 2006 - 14:19

Jeroen:

hey oburoni freke!!
    Ik wist helemaal niet dat je in ghana zit, maar echt super dat je dit aan het doen bent!! Ik hoop dat je het helemaal naar je zin hebt... heel veel plezier nog. kus jeroen(mm)

• 11 November 2006 - 10:15

`Maaike:

Heyy wanneer komt er weer een leuk nieuw verhaal:)

• 13 November 2006 - 13:07

Agnes:

Hee wichters, ik wacht op nieuwe verhalen :d

• 14 November 2006 - 12:30

Maren:

Hey Lin en Freke!!
    Hier een grote fan van jullie verhalen en foto's. Elke week kijk ik wel een keer op de site om te lezen wat jullie allemaal mee hebben gemaakt. Jaloezie all over the place. De foto's zijn ook erg mooi, maar zal niet half het beeld geven zoals jullie het zien. Geniet er nog maar van, want voor je weet is het al weer voorbij en sta je alweer onder de douche met het voetbalteam!! xx Maren

• 14 November 2006 - 20:28

Pauline:

Yo nicht...
    Hoe is het leven daar... zo te lezen gaat alles goed. Natuurlijk wil ik wel alle verhalen horen als je terug bent..
    Nou in Nederland is het momenteel behoorlijk herfts..tja duhh.. maar goed ben dus best jaloers op jullie tropische temperaturen..hhmmmm waan me zelf dus nu al in de 30 graden.
    En nog goed kunnen feesten daar ook.. wordt flink afkicken als je terug komt haha....Maar 1 voordeel zie je wel weer je lieve vriendje natuurlijk.....
    Nou geniet er nog maar flink van en ik zal jullie blijven volgen...

• 15 November 2006 - 17:24

Maaike:

nieuw verhaal nieuw verhaal!!:) of is jullie computer kapot of hebben jullie het te druk met de boys:P -x-

• 17 November 2006 - 16:25

Oma :

Lieve Freke en Linda.
    Evenjes horen of daar nog leven in de boerderij zit we vinden het zo stil,misschien lukt het je niet om berichten door te zenden,daarom laten wij maar eens iets van ons horen
    Zojuist heeft jou broer achter de computer gezeten en kan ik nu via ADSL naar je mailen knap dat hij dat allemaal kan.
    Jullie fotos komen regelmatig op het scherm.
    Heel goed kan ik jullie volgen als je het over het museum en de Akosomderdam schreef wat is dat bijzonder mooi.
    Gaat het nog goed en kun je de leeraren op de scholen het een beetje duidelijk maken.
    Heel veel sterkte en plezier de komende vier weken.
    Hartelijke groetjes van je Oma voorjou en Linda.

• 19 November 2006 - 12:25

Mandy En Tineke:

Hee, meiden.
    Wat een leuk verhaal, jullie maken wat mee zeg. en zien ook veel van het land. Wat een leuke en mooie foto's maken jullie. Nog veel plezier. Groetjes uit de vlist.